Sylvie Pýchová na stáži ve Finnish Institute for Educational Research

22.08.2018

Od začátku svého doktorského studia na katedře Veřejné a sociální politiky na FSV UK jsem měla v plánu absolvovat zahraniční pobyt. Rozhodla jsem se proto v druhém ročníku zažádat o stáž Erasmus. Stáž pro mě byla přijatelnější než studijní pobyt, protože nabízí možnost získat zkušenost přímo z praxe. 


Co se týče výběru pracoviště, rozmýšlela jsem se mezi Univerzitou ve Stockholmu a Univerzitou v Jyväskylä ve středním Finsku. Na obou pracovištích jsem znala odborníky, kteří se věnují tématu, jenž rozvíjím ve své dizertační práci, a bylo mi jasné, že příležitost s nimi spolupracovat mi umožní dostat se k těm nejlepším zdrojům pro vlastní výzkum.

Nakonec jsem se rozhodla pro Finsko a speciálně pro Finský institut pro výzkum ve vzdělávání (Finnish Institute for Educational Research), který je součástí Jyväskylské univerzity. Na tomto pracovišti se totiž věnují tématu kariérového poradenství z hlediska veřejných politik, a to je také můj výzkumný záměr. Výhodou bylo, že jsem už v minulosti byla v kontaktu s finským kolegou Raimem Vuorinenem, měla jsem možnost s ním spolupracovat před 10 lety v rámci jedné evropské sítě. Je potřeba dodat, že je mi 42 let a mám tři děti. To také bylo jedno z úskalí mého rozhodování o zahraničním pobytu. Jestli rodinu vzít s sebou, nebo je nechat dva měsíce doma. Nakonec bylo jediné řešení (nejmladší dcera je v 1. třídě), že pojedu sama a rodina za mnou přijede až na konec pobytu. Jeto situace, do které se dostanou spíše studenti doktorského studia, ale pro mě to byla zároveň jedna ze zásadníchotázek při rozhodování, jestli vůbec do zahraničí odjedu. 

Ostatní věci už pak šly jako "po másle". Bydlení jsem sehnala přes finskou studentskou nadaci KOAS, první měsíc jsem bydlela ve sdíleném bytě za 250 eur/měsíc, na druhý měsíc jsem si pronajala samostatný byt kvůli rodině. V práci mi bylo poskytnuto místo v open office. Veškeré úkoly jsem probírala se svým finským kolegou, vedle analýzy materiálů (které navíc úzce souvisely s tématem mé dizertace) jsem např. konzultovala diplomovou práci studentky z Jižní Korey. Zúčastnila jsem se ale i dvoudenního strategického výjezdu celého týmu institutu, kde jsem měla možnost lépe poznat další kolegyně a kolegy a hovořit s nimi o jejich práci. 

Do plánu své stáže jsem rovněž zahrnula návštěvu finských základních škol a rozhovory s místními pedagogy. A také jsem se aktivně účastnila oslav 50. výročí založení institutu. Za příjemnou zkušenost považuji to, jak rychle jsem zapadla do týmu institutu, který je z části mezinárodní. Jsem vděčná také za odbornou podporu, kterou tady mám ze strany finských kolegů. 

Během pobytu ve Finsku jsem stihla poměrně dost cestovat,dostala jsem se i na víkend do Švédska. Ještě mi zbývají necelé dva týdny do konce stáže, ale už, myslím, můžu konstatovat, že to pro mě byla vysoce hodnotná zkušenost, díky níž jsem se mohla seznámit s fungováním špičkového finského výzkumného pracoviště, ale také jsem měla prostor soustředěně a intenzivně pracovat na své dizertaci. Toho jsem ale mohla dosáhnout hlavně díky výběru vhodného pracoviště, o němž jsem měla dopředu dostatek informací.