Dominica Tchaou na Université Lumière Lyon 2

10.02.2021

O výjezdu na studijní pobyt do zahraničí jsem přemýšlela už od střední školy. Protože jsem vždy měla silný vztah k francouzštině, bylo jasné, že se vydám do frankofonní země. V roce 2019 jsem se konečně rozhoupala, podnikla potřebné kroky a na zimní semestr vyjela do Lyonu, konkrétně na Université Lumière Lyon 2.

Lyon
Lyon

Univerzita nabízí celou řadu přednášek, seminářů, ale také kurzy francouzštiny pro zahraniční studenty. Velkou výhodou je, že si Erasmáci mohou vybírat předměty téměř ze všech ročníků a oborů, takže nebyl problém si rozvrh sladit se studijním plánem na FSV. Vytkla bych pouze nepřehlednost nabídky předmětů, systémem je potřeba se komplikovaně proklikávat, takže jsem u výběru strávila dlouhé hodiny. Nabídka neobsahuje jakékoliv informace o předmětech, na něco jako sylabus jsem na této škole nenarazila. Předvolila jsem si tedy pouze podle názvu kurzu a potřebné informace pak získala na první přednášce, kde bylo představena jak náplň předmětu, tak požadavky pro jeho splnění. Pokud si přejete docházet na hodiny francouzštiny pro cizince, dejte si pozor na všechny termíny. O místo na kurzu je potřeba předem zažádat a také vyplnit online test, na základě kterého jsou studenti rozřazeni do studijních skupin. To vše jsem si zařizovala během léta, po příjezdu už to možné nebylo.

Co se týká ubytování, školou nám bylo nabídnuto několik možností bydlení na univerzitních kolejí, které spravuje organizace Crous. Ceny se pohybovaly od 150 do asi 450 eur v závislosti na velikosti pokoje a jeho zařízení. Já jsem se nakonec rozhodla pro nejlevnější variantu, peníze jsem chtěla investovat spíše do cestování po Francii. V souvislosti s ubytováním (a také s pobytem ve Francii celkově) se připravte na spoustu zařizování jak před příjezdem, tak po něm, kdy je potřeba například obstarat pojištění pokoje a občanské odpovědnosti za škodu. Hodit se vám bude francouzský bankovní účet, s ním si můžete zažádat o příspěvek na ubytování, což se bude hodit zvlášť, pokud se rozhodnete pro některou z nákladnějších variant bydlení.

Ještě v průběhu léta jsem byla informovaná, že mi byl přidělen menší pokoj v Rezidenci Mermoz s vlastním umyvadlem a ledničkou, naopak kuchyně, toalety a sprchy byly společné pro všechny studenty na patře. Musím říct, že své volby jsem litovala hned po příjezdu, podmínky sice stačily k přežití, ale úroveň byla velmi nízká, co se týká vybavení, ale také čistoty. Celé odpoledne jsem strávila úklidem pokoje, abych jej vůbec přivedla do obyvatelného stavu. Frekvence návštěv uklízeček ve společných prostorech byla nedostatečná, takže často docházelo k situacím, kdy jsem na záchod docházela do jiného patra, protože naše toalety byly nepoužitelné. Třešničkou na dortu byla přítomnost švábů, kteří mi po celý můj pobyt dělali společnost, někteří studenti měli na pokojích také štěnice. Dlouhodobě se situace zdála neúnosná, studenti kvůli tomu opakovaně protestovali před kolejí i sídlem organizace. Bohužel alespoň do mého odjezdu ke zlepšení nedošlo.

pokoj
pokoj

Naštěstí nebyl Lyon pouze o koleji, ráda jsem se chodila procházet do starého centra, což je zkrátka zážitek. Nejvíc jsem si oblíbila okolí katedrály Notre Dame de Fourvière, odkud je nádherný výhled na celé město. Hodně času jsem ale také strávila cestováním do jiných francouzských měst. Asi tři výlety organizovala také škola, s nimi jsem se vydala na celodenní výlet do Avignonu. Spíš jsem ale preferovala vlastní výlety, z Lyonu se dá za celkem výhodné ceny vydat na spousty míst FlixBusem, určitě doporučuji město Annecy přezdívané francouzské Benátky. Na delší vzdálenosti je lepší využít vlaky, které jsou ve Francii ale hodně drahé. Protože jsem měla v plánu cestovat co nejvíc, koupila jsem si hned na začátku pobytu Carte Jeune, která stojí 50 eur a v závislosti na typu vlaku vám s ní poskytnou slevu až 50 %. Ve srovnání s Českou republikou zůstávají i tak ceny vlaků vyšší, ale dostanete se s nimi za krátkou dobu v podstatě přes celou Francii a nejen tam.

Pro mě osobně byl Erasmus velkou zkouškou odvahy, spousta věcí nešla podle představ a zažila jsem si i pár momentů, které bych opravdu nikomu nepřála. Na druhou stranu je to zkušenost, kterou mi už nikdo nevezme a za kterou jsem ráda, protože mě hodně naučila o světě, lidech kolem mě, i o mně samotné. Vyjela bych na Erasmus znovu? Asi nee :D Doporučila bych Erasmus ostatním? Rozhodně ano! Pokud o tom přemýšlíte, jděte do toho, je to super příležitost, která už se za takových podmínek opakovat nebude. A v nejhorším případě, stejně jako já, aspoň zjistíte, jak skvěle se vlastně žije doma v Česku.