Dorotea Mejstříková na EHU

28.01.2019

Student´s union je na EHU skoro tak dobrá jako náš studentský spolek Miroslava!

Studium v hlavním městě Litvy je především velkou pohodou. Pokud se Erasmu bojíte, bojíte se odloučení od rodiny, svojí ne příliš dobré angličtiny, jste introverti anebo se naopak bojíte, že se nebudete mít s kým bavit - jeďte na Erasmus do Vilniusu na EHU!

No, já se bála hodně. Měla jsem strach, jestli se domluvím, jestli nebude trapné, až ze sebe nebudu moci vymámit větu v angličtině. Jenže se stalo něco neuvěřitelného - rozmluvila jsem se a odjížděla jsem s krásným sebevědomým pocitem, že mluvím líp než většina erasmáků a co víc - že zvládnu studovat i v ruštině (kterou jsem před Erasmem nikdy neměla) i ve francouzštině (se kterou bojuji od základky). Na celé Vánoce a Silvestr jsem odjela domů a z Vilniusu jsem skoro každý víkend odlítala za 20 Euro do Norska, Dánska nebo Londýna. I když jsem v Praze celkem extrovertní povaha, bavím se s každým a ráda, tady jsem se rozhodla užívat si klidu a cestovat si sama. Musím ale konstatovat, že když už jsem šla na (nejen) pro studenty na Erasmu pořádanou párty Studentskou unií, vždy jsem se neuvěřitelně nasmála. Byli jsme fakt skvělá parta. Na univerzitě navíc perfektně funguje systém buddíků, takže kdykoli jsem se ztratila v přemíře nových informací, v rozvrhu nebo i ve městě, můj buddík mě z toho vysekal.

Škola je nově přestěhovaná do nádherného prostředí centra města plného kavárniček, památek a pivovárků. Pokud vás navíc zajímá marketing, urbanismus a nové trendy města, které mají vliv na celou společnost, kritická teorie či migrace, měla by být EHU jasnou volbou! 

Studium na EHU je perfektní v tom, že se zde míchá ruská, litevská (evropská) a běloruská kultura. EHU je běloruská univerzita v exilu. Utekli za hranice před vládou, která je chtěla zavřít a dost jim škodila. Což je naprosto skvělá příležitost pro sociologa! Jsou tu perfektní předměty o migraci, fenoménu smart cities a obecně urbanismu. Navštěvovala jsem i designerské kurzy, což by se mi na FSV nepoštěstilo. Na Erasmu zde jsem se hlavně zbavila předsudků a stereotypů o Rusku a jeho obyvatelích, protože Rusko není jen Putin a Moskva, ale také spoustu úžasných lidí a příroda. To samé se dá říct o Litvě. Je to neuvěřitelně nádherná země. Vilnius vypadá jako malá Praha. Do Paříže a do Londýna může jet člověk na víkend, ale strávit semestr ve Vilniusu je úplně něco jiného. Město si nehraje na to, že je perfektní. Není ani moc turistické, ale má naprosto všechno! Historii, naprosto různorodou architekturu, skvělé restaurace a kavárničky, ÚŽASNOU knihovnu, spoustu parků...Litevci jedí palačinky a bramboráky, polité kefírem, ve všem, co jíte, najdete řepu nebo zelí...Co víc si přát :D Naučila jsem se, že ČR má ještě hodně co dělat. Litva je, na rozdíl od nás, mnohem evropštější, mnohem západnější než my, co trůníme uprostřed Evropy. 

V neposlední řadě pak mám spoustu nových přátel, se kterými si plánujeme společný výlet do Turecka za jedním z nás. Během léta navštívím svoji spolubydlící v Itálii a ona pak snad přijede i do Prahy. Kromě přátel a zážitků mi dal ale Erasmus i spoustu výčitek, že jsem na něj nevyjela už během bakaláře :( Připravila jsem se o skvělou příležitost projet stejným způsobem mnohem více zemí. ....Těším se na další Erasmus (nebo stáž) v zahraničí."

PS aneb rada na závěr: Pokud budete bydlet na koleji, určitě ušetříte - já platila 85 Euro/měsíc, ale jsou i levnější. Rozhodně si v tomhle případě ovšem s sebou přibalte teplé ponožky :-)

PPS: Pokud budete potřebovat poradit, nebudete si s něčím jisti - klidně mi napište na FB nebo na mail: doroteam@seznam.cz!