Martina Holá v Amsterdamu

08.02.2019

Když jsem se hlásila na Erasmus, mou první volbou byl jasně Amsterdam. Byla jsem tam před několika lety na dovolené a hrozně se mi líbil. Tato líbivost se během mého pobytu nezměnila, ale pouze zesílila natolik, že uvažuji i o pokračování na stejné univerzitě v magisterském programu.

Na svůj Erasmus jsem si vybrala letní semestr druhého ročníku a rozhodně doporučuji vyjet právě v letním semestru. Sice přijedete do zimy, ale není nad to, jak všechno rozkvétá. Navíc končíte svůj výjezd létem a teplem a ne zimou, jako kdybyste jeli v zimním semestru.

Samozřejmě každý výjezd s sebou nese spoustu ale opravdu spoustu papírování, ale nenechte se tím odradit! Jde to zvládnout a výsledek stojí za to!

Ke stipendiu, já dostávala 400 euro a z toho 360 byla kolej, což nebylo příliš ideální, ale měla jsem něco našetřeno a i jsem dostávala podporu od rodičů. Bohužel Amsterdam je drahé město, ale vím, že od letošního roku se stipendium zvedalo na 450, což by rozhodně pomohlo.

Tip, jak ušetřit - nechoďte nakupovat do Albert Heijnu! Je to nejdražší obchod a bohužel je všude. Jsou tam ale často slevy, které dostáváte díky kartičce, takže občas se něco vyplatí. Ale doporučuji Jumbo, Lidl a nebo trhy, kde mají levné ovoce :-)

Kolej

Asi 2-3 měsíce před příjezdem přišel email, že si mohu zažádat o kolej. Tato žádost stojí kolem 350 euro, z čehož jsem byla velice kyselá, protože to je nehorázně drahé zprostředkování. Navíc to ani nebylo jisté, že kolej dostanu, ale to bych pak peníze dostala zpět. Asi po dalším měsíci mi přišel email, že si mohu vybrat kolej. Já osobně dostala 3 nabídky, podobné ceny a různě zařízené pokoje. Jedna byla samostatný pokoj se sdílenou koupelnou a kuchyní s dalšími 9 lidmi, druhá byla sdílený pokoj s další osobou, který ale měl koupelnu a kuchyň, a třetí samostatný pokoj s kuchyní a koupelnou, což byla i nejdražší varianta. Já si vybrala tu první, protože to bylo 20 minut od centra a hlavního nádraží a cca 15 minut od mé fakulty. Byla jsem ráda, že jsem si vybrala samostatný pokoj a to, že jsem sdílela kuchyň a koupelnu (2 samostatné záchody a 2 samostatné sprchy) nebyl nikdy žádný problém, dokázali jsme se prostřídat a aspoň jsem potkala nové lidi. Výhoda byla i pračka a sušička zdarma.

Kolej byla na Kattenburgerstraat a pokoj byl dostatečně velký i vybavený. Dostala jsem deku a polštář od zřizovatele, bylo tam kromě postele i křeslo, stůl s židlí, skříň, policový díl a umyvadlo. 

Amsterdam je skvělá lokalita, která mi přinesla spoustu nových kamarádů, výletů, ukradené kolo a i znalosti ze školy. (Kolo si zamykejte aspoň na dva zámky!!)

Určitě doporučuji Welcome week, ten byl skvělý a s lidmi, které jsem poznala na něm, tak jsem se bavila až do konce pobytu.

Pokud pojedete v letním semestru (což doporučuji), můžete se zúčastnit King´s day (oslavy narozenin krále, kdy se celé město stává jednou velkou párty), nebo třeba můžete navštívit Keukenhof (park s tulipány), který se otevírá na jeden měsíc v roce. Dále stojí za návštěvu Utrecht, Haag, Rotterdam a Belgie - Antwerpy, Brusel, Gent, Brugge.

Celý pobyt mi dal nejen nové kamarády a zážitky, ale hlavně i to, že mi tam bylo tak dobře, že bych se tam chtěla vrátit a žít tam. Prostě ta voda a architektura ve mně vzbudila takový mír a klid, že se Amstr stal jedním z mých nejoblíbenějších měst, které jsem kdy navštívila.

Určitě bych se nebála, že se vám bude stýskat, všechno utíká tak rychle a navíc spousta lidí za vámi i přijede, takže jste za chvíli zase doma.

Škola byla skvělá, učitelé mě dokázali mnohem víc naučit, látka i předměty byly mnohem zajímavější než v ČR a celkově to byl mnohem lepší přístup než tady.

Pokud stále nevíte, neváhejte a jeďte, stojí to za to!