Natálie Temesgenová na KU Leuven

16.02.2021

Jet na Erasmus do Lovaně jsem se rozhodla v únoru minulého roku, kdy nikdo netušil co se ve zbytku roku 2020 stane. Do září 2020, kdy jsem měla odjet bylo poměrně nejisté, jestli nakonec odjedu a hlavně jestli to má smysl. Já sama se rozhodla, že pokud to bude možné, odjedu i s vidinou online semestru, přeci jen to nejhorší co se může stát je, že se vrátím do Prahy. A tak jsem po poměrně hektickém a uspěchaném odjezdu, kvůli náhlé změně belgických opatření pro vstup do země přijela do Lovaně. Ubytování jsem si zařizovala už na jaře přes systém školy v jedné z univerzitních rezidencí, za necelých 380 euro měsíčně. Právě rezidence nakonec sehrála nejvýznamnější roli v celém mém Erasmu, ale k tomu se vrátím později.

Co se týká školy jako takové, nabídka předmětů pro výměnné studenty na Fakultě sociálních věd je poměrně rozsáhlá a co považuji za největší plus je, že předměty nejsou omezeny kapacitou studentů, kteří se mohou přihlásit. Na druhou stranu, i přestože jednotlivé předměty jsou ohodnoceny relativně malým počtem kreditů, jsou poměrně náročné, proto bych pečlivě zvážila jejich počet. Semestr začal v hybridním módu, což v praxi znamená, že předměty na kterých je větší počet studentů jsou vyučovány on campus a zároveň streamované skrze univerzitní platformu. Studenti jsou rozděleni do několika skupin a každý týden se na přednášku fyzicky dostaví jiná skupina. V půlce semestru se celá výuka přesunula do online prostředí, což znamenalo že i malé semináře se učili online. Přístup učitelů se samozřejmě lišil předmět od předmětu ale vesměs sami učitelé byli poměrně aktivní a snažili se zachovat co nejvíce aspektů výuky face to face i ve virtuálním prostředí. Celkově z celého semestru nemám dojem, že by fakt že se odehrál vesměs online ubíral na kvalitě či náročnosti výuky. Jelikož KU Leuven má na Fakultě sociálních věd rovnou několik magisterských oborů vedených kompletně v angličtině, nestává se, že by některé předměty byly tzv. pro erasmáky a nesly si étos lehkého předmětu. Z toho plyne také to, že většina učitelů ani neví, kdo jsou studenti KU Leuven a kdo je tam z Erasmu. Také moje zkouškové bylo trochu jiné něž ostatních, jelikož jsem měla předměty které vyžadovaly mnoho průběžné práce a na konci "jen" závěrečnou práci, která kolikrát měla splňovat rozsah okolo 15 stran, neměla jsem tedy žádně písemné ani ústní zkoušky. Další věc, co mě zaujala na výuce na KU Leuven je její inovativnost. Hned na několika předmětech jsme v průběhu semestru pracovali na větších projektech, které vyžadovali abychom provedli výzkum a výsledky prezentovali skrze blog, podcast nebo i jinou "netradiční" formou.

Lovaň je poměrně malé ale kompaktní město. Vše co člověk potřebuje je v docházkové vzdálenosti, ať už se jedná o nákupy nebo budovy školy, knihovny a kampusy. Lovaň je také asi 30 kilometrů od Bruselu, což také dělá Lovaň poměrně jednoduše dostupným městem. Má rezidence se nacházela v samém centru Lovaně a stále velmi blízko kampusu Fakulty sociálních věd.

Jak jsem již říkala, právě má rezidence byla naprosto stěžejní pro celý můj Erasmus. Měla jsem asi i poměrně štěstí, že jsem byla ubytovaná v mezinárodní části rezidence, kde jsme se sešli převážně Erasmáci a i několik full time studentů KU Leuven, ale všichni z jiného konce světa. Navázali jsme přátelské vztahy které nám pomohly zvládnout celý semestr a jelikož situace v mnoha případech nedovolovala vrátit se na svátky domů, byli jsme společně v rezidenci i na Vánoce a Nový rok. Strávit semestr v zahraničí může být náročné samo o sobě, ať už se člověk s odloučením od rodiny a přátel nebo s výukou v cizím jazyce vypořádává jakkoliv, současná situace tomu rozhodně nepomáhá. Ale věřím, že ten kdo si svůj semestr v zahraničí chce užít, vždy si najde cestu jak toho docílit. Mně můj Erasmus v pandemii sice nedal příběhy z barů a klubů, ale dal mi nespočet nových zkušeností, osobních i akademických, dovolil mi žít na nějaký čas v cizí zemi a hlavně, dal mi kamarády o kterých by se mi ani nesnilo.