Olga Gonsiorová na univerzitě La Sapienza

24.02.2019

Ačkoliv byl Erasmus v Itálii na univerzitě La Sapienza můj třetí výměnný pobyt (poprvé jsem jela studovat na britskou Warwick University, podruhé na Melbourne University v Austrálii) a na začátku jsem měla pocit, že mě po předchozích zkušenostech s výměnnými pobyty už nic nemůže překvapit, Řím to dokázal. Nejenom, že se alespoň na základě mojí zkušenosti potvrdily zvěsti o ležérním postoji Italů k jakémukoliv řádu - od autobusového po administrativní, zároveň mě ale mile překvapilo, jak milí a nápomocní Italové vždycky byli a jak obohacující bylo bydlet v tak fascinujícím městě jako je Řím, v zemi s tak bohatou kulturní tradicí jako Itálie. 

Celkově pobyt hodnotím velmi pozitivně, ačkoliv jsem si na univerzitě mohla vybrat pouze z omezené nabídky předmětů v angličtině, mám pocit, že předměty byly zajímavé a rozšířily mi znalosti v užitečných společenskovědních okruzích a univerzitní kluby se postaraly o rušný společenský program. Řím samotný je pak srdcová záležitost - jsem moc vděčná za příležitost město trochu poznat a i po několika měsících mám pocit, že tam mám stále co objevovat a budu se ráda vracet. 

Co se týče jazyka, moje znalost italštiny je velmi základní - a jeden z hlavních plusů Erasmu byl poměrně intenzivní (4 hodiny týdně) jazykový kurz zdarma, předměty se navíc dají kvalitně studvat i v angličtině, i když jejich výběr je pochopitelně menší než v anglicky mluvících zemích.

Zároveň, protože vím, že několik kamarádů se mnou sdílelo svůj strach z italské neorganizovanosti na univerzitě - já na své dva erasmové referenty, z nichž jeden uměl pouze italsky a druhý se zásadně řídil heslem "stressed is a palindrome of desserts, so if you are stressed, well.. have a Tiramisu and give it some time", vzpomínám jen v nejlepším a musím říct, že mi nakonec vždy a s úsměvem dodali všechny potřebné dokumenty.

Pokud zvažujete studium na La Sapienza, doporučuji také blog bývalé studentky FSV IMS Elišky Trmalové, která na Sapienze rovněž strávila Erasmus a vtipně -a zároveň tak, že se se spoustu věcí mohu ztotožnit- popisuje své zážitky ze svého semestru v Římě. S jejím dovolením sdílím odkaz: https://ladolcevitaeliska.blogspot.com/. Pokud byste studium zvažovali a potřebovali praktičtější rady/měli nějaké dotazy, ráda odpovím na emailu: oligonsiorova@seznam.cz.

Hodně štěstí s přihláškou na Erasmus!