Tereza Svobodová ve Vídni, LS 2017/2018

23.02.2019

Studijní pobyt ve Vídni můžu bez váhání doporučit. Ne nadarmo je Vídeň podle výzkumu nejlepším městem pro život už několik let. Rozhodně tam nebudete mít nouzi o kulturní akce, památky, cyklostezky, stylové kavárny ani nádherné rozlehlé parky (nevynechejte Donau Insel a Prater). Pokud rádi jezdíte na kole, budete to tam milovat - Citybike nabízí pronájem kol, stanice má na každém kroku a první hodinu půjčení dokonce zadarmo, pak za pár korun.

Co se týče studia, upřímně jsem nezažila jediný špatný předmět. Zajímavý byl už jenom jiný styl výuky, vůbec nic se nememorovalo a v hodinách dost možná mluví víc studenti než učitelé, všechny mé semináře byly založené na hromadné diskuzi. Mohla jsem si vybrat dostatek takových předmětů, kde nebyla zkouška, takže jsem psala akorát spoustu esejí, ale téměř vždy jsme si sami volili téma. Předměty najdete na https://ufind.univie.ac.at/en/vvz.html. Vídeňská univerzita (Sprachenzentrum) nabízí jazykové kurzy, na které máte jako Erasmáci slevu a ten si nemůžu vynachválit. Chodila jsem tam na němčinu, není to nejlevnější, ale máte za to i kredity a poznáte tam zase další lidi. 😊 Fajn je také přihlásit se do Buddy programu (nabídnou vám to e-mailem). Můj Buddy mi ukázal všechny budovy univerzity, knihovnu, řekl mi, kde si natisknout studentskou kartu a tak. Nicméně i mimo Buddy program nabízí univerzita a studentský spolek spoustu akcí pro mezinárodní studenty. Semestr bych volila spíš letní, protože se toho koná v ulicích víc a Vídeň je zkrátka hezčí zalitá sluncem.

Bydlela jsem na koleji Dr. Hertha Firnberg (cca 20 minut od univerzity MHD), kterou provozuje Wihast (www.wihast.com), protože vyšla nejlevněji a vybrala bych si ji znovu. Pokud tam budete chtít, podejte si žádost co nejdřív, poptávka převyšuje kapacitu a vím, že řada Erasmáků z jiných zemí se na kolej nedostala. Co jsem viděla, tak kolej vyjde levněji než sdílené bydlení.

Finančně to nebylo až tak náročné, i když je nutné mít něco v záloze. Kolej mě stála 300 EUR měsíčně (plus vratná kauce 400 EUR a na konci poplatek za úklid 40 EUR), MHD na semestr je za 156 EUR, na imigračním platíte 33 EUR, studentské unii 25 EUR, kurz němčiny stál 477 EUR a jídlo je lehce dražší než u nás. Lidl, Hofer a Penny market jsou v Rakousku levnější než Spar a Billa na řadu potravin.

Celkově za největší přínos považuji posun v angličtině, kdy na začátku jsem byla vystresovaná, že se musím domluvit při ubytování se na koleji a na konci už mi přišlo naprosto přirozené angličtinu používat kdekoliv a s kýmkoliv. Další věc bude dost možná znít jako klišé, ale už jenom ty nové známosti stojí za to. Poznala jsem nejen Erasmáky, ale na zmíněném jazykovém kurzu i lidi z Iráku, Nikaragui, Indie, Kuby a tak dál. Jsem s nimi stále v kontaktu a asi jsem nezažila zajímavější rozhovory, než když jsme si mezi sebou porovnávali kultury, ze kterých pocházíme! Nebudu ale lhát, že je Erasmus jenom sluníčkový, jsou situace, kdy musíte překonávat sami sebe, ale to je ve výsledku na něm to nejlepší.

Vienna Gay Pride
Vienna Gay Pride