Barbora Benešovská na University of Salerno

19.02.2021

Po svém Erasmus pobytu v Salernu si dovolím odhadnout, že ať pojedete kamkoli, Erasmus bude stát za to. A určitě bude stát za to v Salernu.

Do Salerna jsem se vydala bez znalosti italštiny, univerzita to ani nevyžadovala (minimální povinností byla angličtina), byť všechny přednášky v mém programu sociologie běžely pouze v italištině. Večery před odjezdem jsem trávila s Italštinou pro samouky a duolingem, díky kterému jsem se naučila říct "huomi scrivono nella sabbia" (muži píšou v písku). Měla jsem strach - jak si s tím vystačím v magisterských přednáškách? Ale vystoupení z komfortní zóny byl pro mě jeden z hlavních důvodů, proč jsem se na Erasmus vůbec přihlásila, připomínala jsem si.

Nenechte se odradit dezorganizovaností univerzity a místních. Univerzita leží osamoceně asi 10 km od Salerna, což znamená, že musíte nastoupit na autobus, který nikdy nejezdí podle jízdního řádu. Čekání můžete využít pozorováním okolí nebo meditací. Někdy se autobusu dočkáte po 15 minutách, někdy po hodině, někdy nepřijede vůbec. Nestresujte se tím, že profesor třikrát nepřijde na smluvený čas na smluvenou schůzku, běžte si koupit cannoli do místního bufetu a obdivujte okolní pohoří nebo čtěte knihu. Zabředněte rozhovor s místními studenty, kteří neumí anglicky a budou se vám za to několikrát omlouvat. Jde to.

Jazyk výuky taky nebyl problém. Hned první den jsem se setkala s vyučujícím vybraného předmětu, kterému jsem se studem anglicky vysvětlovala, že chci navštěvovat jeho přednášku, ale neumím italsky. S velkou vervou mě ujistil, že to je naprosto v pořádku. A bylo. Každou hodinu vedl pro své italské studenty v italštině a každé dvě věty poté tlumočil do angličtiny, zatímco italští studenti trpělivě naslouchali. Dezorganizovanost vynahradil osobní přístup, na který nejsem v Čechách zvyklá. Profesor se nadchl pro můj výzkum, pomohl mi zkontaktovat všechny relevantní aktéry, tlumočil při výzkumných rozhovorech, poznala jsem jeho rodinu, pozval mě k sobě na večeři.

Pokud vás přeci jen přemůže kulturní šok, skvěle tu funguje univerzitní zahraniční oddělení (kde všichni mluví anglicky!) a ESN, kteří pomůžou s jakýmkoli problémem ve škole i mimo (a mluví anglicky!).

Samotné Salerno je historicky překrásné město. Nachází se hned na jižním začátku Amalfi pobřeží, které bývalo cílem mnoha umělců, dnes mnoha turistů, ale mimo sezónu anebo v brzkých ranních hodinách si ho můžete užít sami pro sebe. Stačí dojet autobusem pár kilometrů a jste na pláži s průzračným mořem. Kavárny a bary v centru Salerna mohou být pro Čechy poněkud dražší, já jsem našla útočiště ve každovečerních procházkách po městě a pobřeží, po pěti měsících mě místní památky a výhledy neomrzely. Salerno leží jen 40 kilometrů od Neapole, jízdenka stojí asi jen 5 Euro a vlak jezdí 24/7 tam i zpět. Živelná Neapol byla jedním z nejlepších zážitků, velmi doporučuji občasné výlety.

Nakonec snad zbývá jen říct, co asi pociťují studenti na všech Erasmus pobytech. Neváhejte, jeďte, něčemu se přiučíte (já jsem si ke konci pobytu byla schopná domlouvat výzkumné rozhovory po telefonu v italštině) a uděláte si přátele na celý život. Mluvím jak o svém profesorovi, tak i o Erasmus studentech z ostatních zemí. Někteří mě od návratu již navštívili v Praze a já se chystám při nejbližší příležitosti navšítvit je. Pobyt byl pro mě duševní očistou, kterou bych si hned zopakovala a kterou přeji a doporučuji všem, kteří mají tu příležitost.

pozn. University of Salerno = Universita degli Studi di Salerno