Tereza Jeřábková na University of Twente

22.02.2021

Pokud se stále rozhoduješ kam se na Erasmus vydat, zkusím ti říct proč by Twente mohlo nebo naopak nemuselo být tvůj šálek kávy.

Obecné info

Univerzita se sice jmenuje Twente (podle místního regionu), ale město se jmenuje Enschede. Enschede, se nachází na východní hranici státu hned za hranicemi Německa. Když píšu hned, tak tím myslím opravdu hned, je to tak 5 - 10 minut autem od hranic. Městečko má 150 000 obyvatel, posuď sám/sama, zda je to pro tebe dost nebo ne, já jako rozenej pražák jsem s velikostí města neměla problém, pokud budete schopni najít si svoji partu, jistě se zde dá najít spoustu zábavy. O čemž se rozepíšu pak u společenského života v Enschede trochu víc.

Pro někoho kdo chce i na Erasmu prožít svůj kus života trochu komfortně by mohla být fajn informace, že v dojezdové vzdálenosti (I made it, so could you) se nachází Primark (cca 20 minut na kole), Ikea (cca hodinu na kole) nebo jejich nizozemský obchod Action, ve kterém naleznete úplně všechno, co byste snad mohli potřebovat (cca 10 minut na kole) a je tak možnost si byt/studio/pokoj vybavit tak, aby byl útulný a funkční.

Kampus univerzity se nachází svým způsobem mimo město, ač to tak z mapy nemusí působit. Na kole se ale do centra dostanete za krásných 15- 20 minut (a dokonce to lze vzít dvěma různými trasami).

Dejte si pozor na pokuty, jsou velmi drahé - jednu můžete dostat třeba za držení telefonu při jízdě na kole - a bude vás to stát krásných 90 euro (a stejná cena je i za venčení psa bez vodítka nebo špatné zaparkování). Jo, a pokud špatně v centru zaparkujete kolo, tak vám ho odvezou (?někam? - jednou jsem to viděla, ale kam... těžko říct), a v kampusu by vám za to dali "jen" pokutu - 20 euro.

Must have na Erasmu v Nizozemí je správná platební karta. Až si budete kvůli Erasmu zakládat účet mějte na paměti, že hlavně NEchcete jako kartu Visu, jelikož s tou si v Nizozemí na spoustě míst prostě nezaplatíte. S Mastercard se stejně jako já nějak protlučete, ale pokud je ta možnost sáhněte po MAESTRO! To je totiž jejich modla, která vládne všem. Pak se vám jak mně nestane, že budete stát v Albertu u špatný pokladny, protože tady se platí jen kartou... ale ne tou vaší.

Další co je dobrý si v hlavě srovnat je, jestli je právě upršené Nizozemí tou pravou zemí pro vás. Počasí se tu mění velmi často a velmi rychle. Než stihnete vylézt z baráku prší a než se kvůli tomu stihnete převléct, už zase přestane. Proto pokud se chcete podívat na univerzitu v Nizozemí, rozhodně bych doporučila spíš letní semestr než ten zimní, kdy zde prší o poznání míň a dokonce uvidíte sluníčko.

Bydlení

Enschede je univerzitní město, kde jsem se za svůj pobyt setkala s minimálně třemi univerzitami (Twente, Saxion a Art school), z čehož pramení hodně, hodně, hodně studentů. Shánět byt včera bylo pozdě! Ale fakt, já ho neměla, když jsem tam jela, jelikož jsem začala hledat 2 týdny před odjezdem (potíže s přihláškou). Našla jsem sice nakonec studio jen pro sebe, a byl to krásnej, uplně novej byteček přímo v kampusu univerzity (CAMELOT building), ale taky pěkně drahej. Jen za bydlení jsem platila 685 euro, přičemž příspěvek na Erasmus od EU tvořil 450 euro. A to můj byt byl v celé budově nejmenší, co nabízeli (ale nejútulnější). Co jsem koukala, dají se sehnat i pokoje od necelých 300 euro, ale to musí mít člověk trochu toho štěstíčka a fakt začít shánět včas. Jelikož je kampus co by kamenem dohodil od Německa, je možnost zvážit i bydlení tam (městečko Gronau). Většina studentů tedy bydlí buď v kampusu, centru Enschede, v Hengelo (vedlejší město) nebo právě v německém Gronau. Stránky, na kterých lze hledat jsou tyto: kamernet.nl; erasmusu.com; facebook stránky Housing in Enschede nebo University of Twente - marketplace.

Jídlo

V kantýně si oběd koupíte za 3,75 eur v menu pak za 4,75 eur (+ voda a jogurt) a polévky zde stojí od 1 do 2,5 eur. Každopádně já si raději vařila doma (výhoda bydlení v kampusu), což bylo nejen levnější, ale dle mého i chutnější. Nizozemce bych nepovažovala za nejlepší kuchaře, ani kantýna ani jejich bílé toustové chleby se sýrem k obědu každý den ve mně nevzbudily úplně největší důvěru v jejich schopnosti, co se kuchyně týká. Nápodobně pak jejich národní jídlo hranolky s majonézou či syrová ryba. Co jsem si oblíbila, byli jejich stroopwafles. Pokud budete mít spolubydlící, bylo docela zvykem, že se na bytech pravidelně střídali ve vaření.

Co se nákupů týká, nejbližší supermarkety ke kampusu jsou asi 2 kiláky (Lidl Albert Heijn). Nákupy bych doporučovala hlavně v Lidlu a Jumbu, které se mi zdáli celkově jako finančně nejvýhodnější. Do Alberta jsem chodila jen pro vybrané potraviny, které nebyli k nalezení jinde.

Veřejná doprava vs kolo

V Nizozemí obecně je veřejná doprava na naše poměry vcelku drahá. Za jednu jízdu autobusem v daném pásmu z jakékoliv zastávky v okolí kampusu až do centra Enschede (přímo k nádraží) zaplatíte 2,5 eura, což není zrovna málo. Autobusy tam také jezdí jen od cca 7 hodin ráno do půl jedné v noci, takže potom máte smůličku. Občas je to však potřeba, a proto doporučuju stáhnout aplikaci 9292 - ideální aplikace do mobilu, která funguje velmi podobě jako český IDOS. O ceně vlaků v Nizozemí už ani netřeba mluvit - stojí to majlant. Proto se vašim nejlepším kámošem, jak už je to v Nizozemí zvykem, stane kolo! Na cesty do školy, na párty nebo na nákup. Je možnost kolo koupit nebo pronajmout. Osobně jsem měla pronajmuté od společnosti Swapfiets (za 20 euro na měsíc jejich lepší verzi, s převodovkou a baterkou, nebo za 12 euro bez), a byla jsem velmi spokojena, ale abyste si kolo mohli pronajmout, musíte mít pouze a jen nizozemský bankovní účet (ne bohužel neberou cash). Mně ho zaplatila kamarádka, která v Nizozemí toho času bydlela, takže se zakládáním účtu bohužel neporadím. Každopádně kolo tam můžete od někoho překoupit (na fb jsou na to asi 2 stránky, kde od sebe studenti překupují různé věci přímo jen v Enschede) a vyjde to asi na 100 euro.

Jednou předtím než jsem měla kolo, jsem byla v noci nucena využít taxi - a 25 euro za cca 5 minut jízdy mě fakt nenadchlo, takže kolo je fakt super! Jo, ale zamykejte si ho, nechcete si kupovat druhý.

Univerzita

Jedná se o technickou univerzitu. Opakuju TECHNICKOU. Opatrně s výběrem předmětů. Každopádně vedou i sociální obory, které se v jejich hodinách právě často pokoušejí svázat s nějakou technickou stránkou, a vytvářet tak pro nás Čechy, řekla bych nové akademické pole. 

University of Twente je také univerzita s největším kampusem v Nizozemí, který je vystavěn po vzoru amerických kampusů. Pro univerzitu pracuje přes více než 3000 pracovníků, takže není úplně malinká. Navíc od roku 2020 má univerzita jako oficiální jazyk angličtinu, což pomáhá i v diverzitě národností u lidí, s kterými se na univerzitě můžete setkat. Musím však podotknout, že možná právě proto, jak je univerzita velikým mixem národů, setkala jsem se s tím, že lidé pak tráví velkou spoustu času pouze s lidmi stejné národnosti.

Co se kurzů týká, líbí se mi, že jsem měla možnost zapsat si celý balíček předmětů a nemusela si vybírat předměty jednotlivě, tak jak jsem zvyklá u nás, což mi dost ulehčilo orientaci v byro věcech nebo i jejich školních interních portálech (Osiris, Canvas, Rooster). Já jsem si zapsala Philosophy of Science and Technology a Governance of Innovation and Socio Technical Change. Šlo o balíček 30 kreditů (15+15 - dělí náš semestr na dvě poloviny, oni začínají již v září druhá půlka prvního semestru se půlí na konci listopadu a končí na konci ledna). Celkově jsme měli překvapivě hodně málo hodin ve škole, v průměru tak 3 týdně. Za celý semestr proběhla jen jediná zkouška (ale tříhodinová! a už na konci září), ale za to jsme měli hodně esejí a velmi mnoho četby a z ní následných úkolů. Dával se také velký důraz na skupinové práce, které byli téměř každý týden. Údajně se čekává, že budeme v hodinách hodně diskutovat, ale ve skutečnosti to tak vůbec není, mluví jednotlivci, stejně jako u nás. Co mě překvapilo, bylo, že ač se jedná o ucelený balíček předmětů, učitelé spolu asi ne vždy dobře komunikují, jelikož organizovanost mezi učiteli byla občas zarážející, zejména v přechodu z jedné poloviny na druhou. Ale tyhle předměty i učitelé, kteří je měli na starosti, byli vlastně fajn. První školní den pro mě byl nejděsivější, kdy jsem měla pocit, že najednou neumím anglicky, ale když jsem se chytla v pořád se opakujících technických termínech, byla jsem v pohodě. Jinak SIS je Osiris, Moodle je Canvas, známky jsou nejdřív v Canvasu, ale ty co se počítaj "real" jsou až v Osirisu a zápis předmětů je v Roostru. Hodnocení je od 1 do 10 bodů, a abyste předmět udělali, musíte mít 5,5 bodu (někdy stačí i v průměru ze všech úkolů). S 10 body prý skoro ani nepočítejte - dopředu nás upozornili, že se téměř nedávají, a já je u prácí svých spolužáků viděla za celý půl rok jen jednou. 

Zajímavostmi z kampusu pak může být, že kola mají přednost před auty nebo že vyznat se v budovách je tak trochu zmatek, což je však schválně, aby spolu lidé na chodbách více komunikovali. V kampusu pak naleznete například doktora, divadlo, Starbucks, bar, obří sportovní areál, obchůdek COOP (velmi drahej i na místní poměry) a v něm pobočku pošty nebo místnost pro studenty plnou kulečníkových stolů. Případně co jistě pobaví je také fakt, že mají jednu ze školních budov postavenou na vodě, a to je také ta jediná, která jim už zvládla jednou vyhořet.

Společenský život v Enschede (Nizozemí)

Co se společenského života týká, pokud jedete v zimním semestru tak máte jet možnost na Kick-In week (má asi 10 dní a probíhá ke konci srpna), využijte toho. V něm se dostanete do grupy lidí z různých zemí, kteří však jdou na stejnou fakultu jako vy, a odpadne vám horkotěžké několikaměsíční tvoření vztahů a seznamování se hned na začátku.

Co se týká jazyka, v Nizozemí umět dutch nemusíš, jelikož 90 % obyvatel tam hovoří anglicky, takže domluvit se nebude problém. Navíc ti k tomu pomůže i zmíněná mezinárodní struktura studentů, takže většina z vás bude i studium mít v druhém a ne rodném jazyce, takže nemusíš být nervózní.

V Enschede se pro zábavu dá pak dělat jistě spoustu věcí, například je zde spoustu parků v okolí univerzity, ale i univerzita působí jako krásný parčík sám o sobě. Další možnou zábavou je pak kousek od kampusu fobalový stadion FC Twente, u kterého se nachází zimní brusliště, bowling, lasergame nebo motokáry. V centru Enschede pak za zmínku stojí hlavně arkádová herna The GAMEBOX a pravidelné čtvrteční a sobotní trhy na náměstí před Primarkem.

Místní spolek pro erasmáky se snaží o realizování výletů a aktivit, což je určitě fajn. U výletů se zde koná každoroční výlet do Prahy (jo, zrovna do Prahy, asi za 4000 se můžete na dva dny podívat tam, kde to moc dobře znáte), a pak pár menších výletů po okolí či do Německa na Octoberfest. Co se místních akcí týká, jedná se především o chlastací akce, které se v Nizozemí rozhodně prodraží, jelikož v hospodě dostanete lahev piva 0,2 za krásné 3 eura. 

Pokud jsi se pro Enschede rozhodl/a, určitě si mě najdi na sociálních sítích a neboj se mi napsat o radu, a jestli mohu doporučit druh dopravy z Čech do Enschede, tak za mě jednoznačně autem pokud je ta možnost. Z Prahy jsme najeli na Proseku na dálnici, po které (bylo jich samozřejmě víc, ale pořád jen dálnice) jsme v průměru vždy 7,5 hodiny jeli přímo až do Enschede. Takže se všema taškama a tak, je to over all dost finančně výhodný a navíc pohodlný - nemluvě o tom, že první velkej nákup by na kole nebyl nic moc!