Pavel Škvrňák na University of Warsaw

23.02.2022

Na Varšavské univerzitě jsem strávil zimní semestr 2020/21, což kvůli probíhající pandemii koronaviru činí moji zkušenost z Erasmu v Polsku celkem atypickou ve srovnání s typickým typickým popisem Erasmu a s mými předchozími zkušenostmi z Erasmu.

Nemůžu nic říct o polských vysokoškolských kolejích, protože byly zavřené, a tak jsem skončil v pronajatém pokoji na bytě v centru Varšavy.

Nemůžu nic říct o tom, jaké jsou erasmácké party ve Varšavě, protože žádné nebyly. A stejně bych na ně nešel. Pro úplnost se sluší dodat, že univerzita organizovala procházky Varšavou a nějaké další socializační aktivity. Ty jsem ale taky ignoroval, protože jsem dal přednost trávení času s mými varšavskými kamarády a čtení. Hlavně čtení.

Moc toho nemůžu říct ani o předmětech, protože jako doktorand jsem jich nemusel absolvovat tolik jako studenti bakalářského a magisterského studia, a všechny předměty jsem zaregistroval z nabídky Fakulty politologie a mezinárodních vztahů. A část jsem jich měl ještě v polštině. Ale výuka je na podobné úrovni jako v Čechách a z předmětů můžu doporučit kurz "Society and Politics in Popular Culture", protože analyzovat mj. konání postav ve Hře o trůny je celkem dobrý způsob, jak získat kredity.

A kvůli online výuce jsem navštívil z univerzity viděl jenom zahraniční oddělení na rektorátu, kam jsem si došel pro kartičku do knihovny, a knihovnu. Právě knihovna se ale zařadila na přední pozice v mém osobním žebříčku oblíbených knihoven, i díky parku vedle/na střeše budovy.

A jako by pandemie nestačila, chvíli po mém příjezdu polský Ústavní soud zakázal jednu ze dvou výjimek, za kterých je možné jít v Polsku na potrat. To celkem očekávaně vyvolalo demonstrace po celé zemi, včetně deseti- až statisícových demonstrací ve Varšavě, což se ukázalo jako celkem zajímavý způsob poznávání města. Není nad to, když se můžete procházet středem hlavních varšavských bulvárů, protože protestující zablokovali dopravu v centru města. A procházky za zvuků samba bandu a skandování protivládních hesel mají něco do sebe. Akorát snahy podívat se na bydliště Jarosława Kaczyńského mi vždy překazily kordony policistů.

Na první pohled se Polsko může zdát jako neatraktivní destinace pro Erasmus. Zdá se být blízko, geograficky i kulturně, žádná exotika a jediné moře, ke kterému má Polsko přístup, je studené. Ale zdání klame. Balt sice je opravdu studený, ale pokud chcete poznat, jak se žije v hluboce rozdělené společnosti s kulturními válkami na steroidech, Polsko je ideální destinace. (Druhá možnost je pravděpodobně Maďarsko, ale hodně štěstí s učením se maďarštiny). Pokud vás láká něco jiného, Polsko pořád může nabídnout vodku a pierogi. A to občas stačí.