Vojta Krátký v Amsterdamu

27.10.2018

Chuden dach!

Rád bych se s Vámi podělil o zkušenosti a zážitky z mého půlročního zahraničního působení jménem Erasmus. Minulý rok touhle dobou jsme s Lindou Popovskou, nebojácnou studentkou a spolužačkou, uvažovali nad tím, že bychom si naše studium trochu okořenili vzděláváním v zahraničí. Zpočátku jsme se do toho moc nehrnuli, ale naštěstí jsme podlehli apelování ze strany fakulty a také již zkušených erasmáků a podali si přihlášky. A k mému údivu to vyšlo! Započala se nová kapitola, pro mě se jménem Amsterdam.

Radost z přijetí zanedlouho vystřídalo zjištění, co vše si člověk musí obstarat, aby se do jeho vysněné země vlastně mohl dostat - všelijaké zařizování, papíry a potvrzení, zkrátka toho bylo najednou víc než dost. Nicméně zpětně zjišťuji, že tato byrokracie byla asi tím nejnáročnějším z celého procesu a bez ní by to prostě nešlo. Největším úskalím pro mne ve finále bylo sehnat ubytování, jelikož počet zájemců rapidně převyšuje množství ubytovacích zařízení. I to se však naštěstí (těsně před odletem) našlo.

Nebudu Vám lhát, ještě před odjezdem byla období, kdy si člověk říká, do jakých neznámých vod se to vlastně potápí - co když se tam ztratím? Jaké to bude - půlroční izolace a absence osobního kontaktu s rodinou a přáteli? Co když to tam prostě nezvládnu? Inu, bez ZKUŠENOSTI na tyto otázky člověk nezíská odpověď. Po několika měsících nasávání holandské kultury můžu hrdě říct, že má zkušenost je silně pozitivní, asi jako Charlie Sheen. 

Z hlediska studijního je Amsterdam synonymem pro kvalitní výuku v režii mladých odborníků nabízející velmi přátelský přístup. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou luxusní, plně vybavené budovy, ve kterých se tato zábavně-edukační scéna odehrává. Z pohledu náročnosti předmětů se sice nejedná o procházku růžovým sadem, avšak s trochou píle a vytrvalosti se dá projít vcelku s přehledem. A to i s mojí czenglish (czech + english), podle které mě moji (nejen) dutch kamarádi poznávají i poslepu.

Vzdělávání však nemusí být jen ve smyslu studijním. Po studijním dni je člověk více než rád, když může na chvíli vypnout a vzdělávat se podle své chuti. Mně zachutnalo poznávání. Poznávání nových lidí, prostředí, kultury, ale i sama sebe. Díky fungujícímu studentskému spolku se jím pořádané události (ať už se jednalo o promítání filmů, mezinárodní vaření, PubQuiz, poznávání holandské kultury, kurzy tance, párty, výlety po Nizozemsku či do zahraničí a mnoho dalšího) pro mě staly aktivitami přinášejícími spoustu nezapomenutelných zážitků s lidmi z celého světa. A když jsem se nechtěl tolik družit, nastartoval jsem mého věrného společníka, bicykl, a vydal se na výlet. Kamkoliv. Leckdy mi bylo jedno, kam to vlastně jedu, byl jsem okouzlen místní architekturou a nekončícími rovinkami, ale i lidmi, kteří jsou nesmírně přátelští.

Změna je život. Bez ní člověk nepozná, co mu doopravdy sedí, a co naopak nemůže vystát. A já si touto změnou uvědomil, co vše mi přinesla. Zlepšení angličtiny, naučení se nových věcí, poznání tamní kultury, získání kosmopolitních přátel a mnoha dalšího. To vše ovlivnilo můj nynější pohled na svět. Víc už Vám neřeknu, zkuste si to sami!

PS: V případě jakýchkoliv otázek týkajících se erasmu mě neváhejte kontaktovat :-)